Total Pageviews

Monday, September 6, 2021

Be a LEADER, jangan jadi BOSS!

 


Simpan sini untuk kenangan.


Head of Operations department buat job yang teliti atas cara nak mengelakkan kedai terpaksa tutup bila salah satu staff terkena C-19,


1 - team staff outlet dibahagikan pada 2 team. Team A dan Team B.

2 - team A dan team B akan bergilir berkerja mengikut harian, seperti contoh Isnin, Rabu, Juma'at, ialah Team A masuk kerja, manakala Ahad, Selasa, Khamis, Sabtu, Team B. Bergilir la sampai tah bila..


•Manager stay Team A, aku lead Team B as most of benda system tech aku carry sebab dah memang aku suka buat benda² tu dan aku sendiri suka solve issue system dengan cara aku sendiri dalam masa yang cepat dalam kiraan masa rekod yang aku tetapkan dalam kepala aku.


NAMUN.


Kerap sangat pulak masuk personal message dari Manager/PIC. Sedangkan outlet ada workgroup chat untuk inform apa-apa perihal pasal pekerja.


Kalau hal tersebut pasal kerja dan TELITI TEPAT nya ia tentang tatacara kerja aku, aku faham la kena mesej personal. Ini info² kerja yang berkaitan dengan semua staff pun di share secara personal sekaligus menyebabkan aku tertanya-tanya "Ni mesej ni pasal siapa ni..? Ni hal kerja branch kita orang ke..? Ni semalam aku ada buat silap ke..?"


Tolak tepi la kerja yang aku buat, Manager ambil nama. Ni normal dah mana² tempat kerja pun.


•Al kisah aku buat stock receiving pada 30 Ogos 2021, dah buat elok semua siap noted dari arahan team handle supplier "Jangan buat penerimaan stok untuk 'Delivery Charges'". Aku buat seperti yang diarahkan.

•Jatuh pada hari Juma'at 3 September 2021, minggu yang sama, masuk stock lagi, dan perkara yang sama aku buat iaitu tidak membuat penerimaan 'Delivery Charges'. Tetapi, di keesokan harinya aku cuti, aku terima personal mesej dari Manager/PIC aku ni berbunyi "when select the quantity receiving time, dont fill in for delivery fees". Mula la aku pelik dan gelabah, aku ada buat receiving benda tu ke hari Isnin atau semalam?? Mesej tu ada tag 'forwarded' means mungkin team handle supplier baru inform si manager ni.


Benda pasal info tu BOLEH JE SHARE DALAM WORKGROUP CHAT instead of hantar personal message, tak pasal² aku call manager aku tu, aku tanya yang aku ada salah key in ke apa. Masa call tahu pulak tergagap-gagap macam orang tak reti terangkan apa benda yang dia nak buat.


Bila aku sound benda pasal info kerja group hantar la dalam workgroup chat, jangan hantar personal message, as dah salah anggap ingatkan ada buat silap ke apa rupanya cuma information semata-mata. Boleh pulak dia jawab:



[4/9/21, 11:46 AM] Some messages i dont wanna share to group,.i got my own reason

[4/9/21, 11:47 AM] Ok then next time whatever good or bad i will share to group



Pertamanya, own reason tah apa benda nya kita kerja di outlet yang sama. Kau pekerja, aku pun pekerja. Cumanya kau pekerja yang berpangkat dan sepatutnya lebih bertanggungjawab, memahami situasi dan keadaan. SEPATUTNYA. Big BOSS dekat sana tu tak ada pun dalam kedai ni. Disarankan buang sikap ego "aku boss".

Kedua, ni ugutan ke apa "good or bad I will share to group".



•Hari ni 6 September 2021, Isnin, PICs dan Managers ada meeting bermula dari 9 pagi.


AKHIRNYA masuk pun mesej dari Manager aku ni ke dalam workgroup chat. NAMUN!


Mesej dia tetap jugak bangang seperti orangnya.


"Hi **** crew,


when receiving cash sales from customer always hand count first in the cashier area.


Is was a case happen last week a crew received cash from customer didn't hand count and head direct to use money count machine count the cash, in the time crew didn't realise it have a memory set on the machine and cause crew short collect total RM800 from customer."



Secara bersangka baik: Aku rasa mesej ni adalah info dari meeting.


Secara bersangka buruk: Dia ni dah bodoh apa punya tahap ni, minggu lepas ada ke outlet short RM800. 


Kalau ada siapa yang buat? Team A? Team B? Team B yang aku handle tak ada pun short ke apa jadah. Means info cerita dia ni ada possible kes daripada OUTLET LAIN atau team dia sendiri. Ni la why kerja elok dah senang buat jadi stressful bangat, dapat manager nokharom namatey ababieee..


Aku selalu berpegang pada cara aku, jangan sesekali fikir "best jadi BOSS" sebaliknya buat cara 'seorang leader'.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...